Čehija

Čehija

Skolas komanda (7 skolēni un 4 skolotājas) atgriezusies no projekta Erasmus+ ENERGYTECH JOURNEY mobilitātes Čehijā, Česka Lipas Základní škola Klíč (2.-6.maijs).

Čehijā mums bija pirmais pavasaris – ziedēja dzeltenie rapšu lauki, tulpes, narcises, ceriņi, ievas un sakuras. Bērni dzīvoja čehu ģimenēs, iepazina viņu ikdienu, sadraudzējās, devās kopā ar viesģimeni ekskursijās. Projekta mobilitātes laikā ieguvām vērtīgu pieredzi, kā, izmantojot tehnoloģijas, iespējams taupīt resursus, ietekmēt cilvēka labsajūtu, kā zinātnes sasniegumi ietekmē daudzveidīgus procesus enerģijas izmantošanai. 

 

1.diena.

Apmeklējām skolu, un diena iesākās ar projekta dalībnieku sveicieniem. Iepazīšanās aktivitātē katrs projekta dalībnieks saņēma personalizētu piespraudi ar vārdu un uzvārdu, skolas logo un projekta nosaukumu. Skolas direktores vadībā devāmies ekskursijā pa skolu. Šajā skolā mācās pirmsskolas un 1.-5.klašu skolēni. Bērni piedalījās mūzikas terapijas nodarbībā, tikmēr skolotāji dalījās pieredzē par daudzveidīgiem jautājumiem, saistītiem ar izglītību, Covid laiku, attālināto mācīšanos.

Baudījām nacionālo virtuvi, pusdienojot skolas ēdnīcā.

Pēcpusdienā bērni devās ar viesģimenēm citās aktivitātēs, bet skolotāji izstaigāja Česka Lipa vecpilsētas daļu.

2.diena.

Skolēniem notika izzinošas nodarbības IQ centrā Libereces pilsētā, stundas braucienā no Česka Lipa. Bērni darbojās divās darbnīcās: vienā ar ozobota robotiem, otrā ar blokprogrammēšanu. Šajā centrā bērni caur praktiskām aktivitātēm iepazina, kā darbojas spēki un gravitācija.

Pēc nodarbībām devāmies uz Pačinekas glaskom jeb stikla meistardarbnīcu, kurā top krāsaini mākslinieciski izstrādājumi, veidošanai tiek izmantots tikai roku darbs. Katram bija iespēja uzpūst savu stikla bumbu un vērot stikla meistara šovu, kurā dažu minūšu laikā viņš izveidoja putnu un zirgu. Stikla darbnīcas apkārtnē ir iekopts dārzs, kurā stādījumus papildina krāsaini stikla izstrādājumi: puķes, bumbas, koki, astoņkājis, u.c.

3.diena.

Devāmies uz Čehijas galvaspilsētu Prāgu, ekskursija sākās ar pasaulē lielākā pils kompleksa apmeklējumu. Teritorijā iekļūstam pēc drošības kontroles pārbaudes un pie pils vārtiem vērojam, kā mainās godasardze. Mūsdienās vienā no pils kompleksa ēkām atrodas prezidenta rezidence. Citās ēkās iekārtoti muzeji, izvietotas vēstures liecības. Kompleksa teritorijā apskatījām gotikas stila bazilikas ar krāšņām mozaīkām, gleznām un vērienīgām statujām.

No pils rietumu puses ceļš veda lejā pa Karaļa kāpnēm uz Kārļa tiltu. Izstaigājam vecpilsētas šaurās ieliņas, iegādājamies suvenīrus.

Pilsētas lepnums ir 15.gadsimta (1410.gads) astronomiskais pulkstenis, ievērojams apskates objekts, kurš rāda pareizu laiku arī mūsdienās. Bijām liecinieki, kā apaļā stundā pulkstenis atdzīvojas. Nogaršojām vienu no čehu tradicionālajiem saldumiem – no mīklas ceptu “skursteņa” rullīti, ko visbiežāk pilda ar saldējumu.

Diena bija iespaidiem un emocijām bagāta.

4.diena.

Skolā notika darbnīcas, ko sagatavojuši partnervalstu skolotāji. Bērni bija izvēlējušies daudzveidīgas aktivitātes – auduma maisiņa apgleznošanu, filcēšanu, papīra ziedu, mūzikas instrumentu un rotu gatavošanu no kristāliņiem. Saldus pamatskolas skolotājas bija sagatavojušas personalizētu rakstu veidošanas uzdevumu, izmantojot dzimšanas datus un reizināšanas tabulu.

Pēcpusdienā apmeklējām gaismas ķermeņu ražošanas rūpnīcu “Modus”. Tas ir ģimenes uzņēmums, kurš gadu gaitā izveidots par mūsdienu rūpnīcu, kurā vienlīdz nozīmīga loma robotiem, mūsdienu tehnikai un cilvēku roku darbam. Vides saudzēšanas nolūkos darbinieki veic montāžu pēc shēmām datora monitorā, nevis drukātā formā uz papīra. Vērojām, kā darbojas roboti: paceļ smagu un platu plastikāta plāksni un novieto to uz darba virsmas; pielīmē LED lampiņu virteni uz virsmas; metināšanā tiek izmantots robots u.tml.

Daudzās telpās tiek izmantots roku darbs: sagatavo un montē detaļas, testē un pako.

Uzņēmums rūpējas par darba drošību, piemēram, vienā no telpām darbiniekiem bija antistatisks apģērbs, ražošanas telpā pie durvīm īpašs paklājiņš, kurš savāc no apaviem putekļus.

Uzņēmuma vadītājs stāstīja, kā izmantojot uzņēmuma produkciju, var rūpēties par cilvēka labsajūtu un vidi. Demonstrēja ar aplikāciju vadāmu gaismas ķermeni, kuru iecienījušas slimnīcas. Cilvēka ķermenim dažādos diennakts laikos nepieciešams atbilstošs apgaismojums, nevis visu diennakti vienā režīmā.

Iepazinām mūsdienīgu rūpnīcu un tās darba apstākļus, uzzinājām, ka apmēram 20% darbinieku ir augstas kvalifikācijas speciālisti.

5.diena.

Skolēni piedalījās dažādās mācību stundās: matemātikā, dabaszinībās, datorikā, mākslā, mūzikā. Pēc tam apmeklēja muzeju. Skolotājiem norisinājās darba plānošanas sapulce.

Pēcpusdienā iepazinām Česka Lipa ievērojamās vietas apkārtnē, vienu no senākajām stikla rūpnīcām, pastaigājāmies pa klinšainām dabas takām. Bērni pēcpusdienā kopā ar ģimenēm devās dažādās ekskursijās.