Laboratorium nodarbības – māksla un zinātne rada kopā

Laboratorium nodarbības – māksla un zinātne rada kopā

Ar programmas “Latvijas Skolas soma” atbalstu Saldus pamatskolas 9.b, 8.a un 7.b klases skolēni piedalījās Laboratorium teātra izrādē tiešsaistē  “Zinātnes un mākslas krustpunkti”. Eksperimentu nodarbība “Zinātnes un mākslas krustpunkti” ir par specefektiem teātrī un kino.

 

Skolēni uzzināja, kā veido mākslīgu sniegu, speciālu grimu, sprādzienus un citus efektus, kas ir balstīti uz ķīmijas un fizikas zināšanām, bet palīdz veidot mākslas darbus. Nodarbības sākumā skolēni sauca profesijas, kur varētu būt mākslas un zinātnes saistība. Tika nosauktas profesijas – pavāri, konditori, arhitekti. Neienāca prātā, ka tieša saistība ar zinātni ir aktiera profesijai un profesijām, kas saistītas ar kino uzņemšanu. Šajā nodarbībā tika stāstīts tieši par kino, par daudzveidīgiem specefektiem, par to, kā aktierus grimmē, lai viņi izskatītos kā īstenībā dažādās situācijās. Kā piemērs tika minēta filma “Dvēseļu putenis”. Apmēram trešdaļa skolēnu to bija redzējuši. Nodarbības vadītājs rādīja un stāstīja, kā izgatavot mākslīgas asinis, kā tās tek no brūces, tas tiešā veidā saistās ar ķīmiju, vajadzīgas tikai atbilstošas vielas. Filmu uzņemšanai, reizēm vajadzīgs sniegs, kad tā dabā nav, arī to var iegūt ar vienkāršiem paņēmieniem. Kara filmās aktieriem ir arī rētas, tās var imitēt, veidojot mākslīgo ādu.  Kur nu kara filmās bez sprādzieniem, bez degšanas skatiem! Tur gan bieži darbojas arī kaskadieri. Tika demonstrēta arī uguņošana, kā deg roka, izstāstīja, kā filmās šo degšanu padara ilgāku. Nodarbības beigās vadītājs teica, nevar jau zināt, kas viss dzīvē noderēšot.

 

Lūk, dažas skolēnu atziņas:

  1. Man ļoti patika nodarbība. Es uzzināju, kā iegūst mākslīgās asinis, rētu un sniegu. Tas viss bija ļoti lieliski. Man patika redzēt, kā tas viss top un tas likās interesanti. Tā rēta arī izskatījās īsta no attāluma, un mājās viegli to var uztaisīt. Dažas lietas gan mājās nevajadzētu atkārtot, jo tas ir bīstami.

  2. Uzzināju, kā uztaisīt mākslīgu rētu no kartupeļu cietes un vazelīna. Uzzināju, kā filmās cilvēki deg, viņi izmanto degošās putas un speciālu apģērbu, kas nedeg. Vēl pārrunāja dažādas lietas par filmu “Dvēseļu putenis”. ( Roksana Laptedulče)

  3. Pēc vielu sajaukšanas, lai izveidotos mākslīgās asinis, liekot tās uz rokas, neko nevar saredzēt, bet tiklīdz ar nazi pārlaid pāri – izskatās, ka iegriezi savā rokā. (Kristīne Sjomkāne)

  4. Mākslīgo ādu var paši uztaisīt, izmantojot trīs vielas – kukurūzas cieti, vazelīnu un tonālo krēmu. (Alise Brinčika)

  5. Mākslīgās asinis var viegli pagatavot mājās. (Paula Irbe)

  6. Es uzzināju to, ka zinātne ar mākslu krustojas tādās profesijās kā mākslinieks, arhitekts un arī kino. Arī šajās profesijās strādājot, ir jāsaskaras ar zinātni. Man patika skatīties, kā iemērcē roku speciālā šķidrumā un tad to aizdedzina.

  7. “Dvēseļu putenī” izmantoja speciālu silikonu, lai rēta paliktu visu filmas laiku, bet, ja tā nokrīt vai tamlīdzīgi,  tad var viegli aizvietot ar jaunu un turpināt filmēties. Filmā izmantoja 15 litrus mākslīgo asiņu.( Liliāna Reinholde)

  8. Filmu veidošanā jābūt labām zināšanām ķīmijā un fizikā. (Rainers Koreņiks)

  9. Man patika tas, ka praktiski rādīja, kā kas jādara. Man patika tas, ka mācīja to, ko mēs paši varam izdarīt. Man patika tas, ka šādas stundas vispār ir. ( Artūrs Virts)

  10. Es uzzināju daudz vairāk par to, kā filmās veido asinis, sniegu, rētas un ar ko lielos sprādzienus taisa. Šīs asinis un rētas noteikti, ka turpmāk izmantošu Helovīnos vai arī tad, kad vēlēšos kādu izjokot. Man ļoti patika, kad Laboratorium speciālists demonstrēja, kā uz skatuves rada to efektu, kad iegriež rokā, patiešām izskatījās patiesi un bija grūti noticēt, ka viņš tiešām sev rokā neiegrieza. Man ļoti patika šī nodarbība!