Pedagogu digitālo prasmju stiprināšana ar mākslīgā intelekta rīkiem: solis pretī mūsdienīgai izglītībai

Pedagogu digitālo prasmju stiprināšana ar mākslīgā intelekta rīkiem: solis pretī mūsdienīgai izglītībai

 

No zinātkāres līdz rīcībai – apgūtas Mākslīgā intelekta (AI) iespējas, kas jau rīt var mainīt mācību stundu!

Laikmetā, kad izglītība piedzīvo strauju tehnoloģisko transformāciju, īpaši svarīgi ir atbalstīt pedagogu profesionālo izaugsmi un spēju efektīvi izmantot digitālos rīkus mācību procesā. Mūsu iestādes skolotājas Dace Susekle un Rasa Štromane maijā piedalījās mācību mobilitātē, kuras mērķis bija stiprināt digitālās prasmes un pedagoģisko kapacitāti, apgūstot mākslīgā intelekta (AI) iespējas izglītībā. (profesionālās pilnveides kursi “AI – Enhaced Learning Experiences: The Future of Education” Erasmus+ programmā Amsterdamā, Nīderlandē, Eiropas skolotāju akadēmijā. (Dalība profesionālos pilnveides kursos “AI – Enhaced Learning Experiences: The Future of Education” Erasmus+ programmas (KA121) projekta Personu mobilitāte mācību nolūkos, Nr. 2024-1-LV01-KA121-SCH-000200440 (“Efektivitāte un ilgtspēja”) ietvaros saskaņā ar projekta plānu).
 

Kursa galvenie mērķi un uzdevumi:

Apzināt un praktiski apgūt aktuālākos AI rīkus un tehnoloģijas, ko iespējams izmantot mācību procesā. Izprast AI potenciālu personalizētas un pašvadītas mācīšanās veicināšanā. Attīstīt kritisko domāšanu, izvērtējot AI risinājumus no ētikas, drošības un datu privātuma viedokļa. Veidot starptautiskus kontaktus un sadarboties ar citu valstu pedagogiem, apmainoties ar labās prakses piemēriem. Izstrādāt idejas un prototipus praktiskai AI integrācijai savā izglītības iestādē.

Iegūtās zināšanas un to pielietojums skolā:

Kursa laikā iegūtā pieredze sniedza ne tikai teorētisku ieskatu, bet arī praktiskas iemaņas dažādu AI rīku izmantošanā. Šie rīki ļauj labāk pielāgot mācību materiālus skolēnu individuālajām vajadzībām, sniegt automatizētu atgriezenisko saiti un uzlabot mācību procesa efektivitāti. Īpaša uzmanība tika pievērsta arī tehnoloģiju ētiskajai lietošanai un datu aizsardzībai, kas ir būtiski ilgtspējīgai tehnoloģiju integrācijai skolā.

Iegūtās prasmes tiks izmantotas:

mācību satura personalizēšanā un skolēnu iesaistes veicināšanā;

inovatīvu mācību metožu ieviešanā, integrējot AI rīkus ikdienas darbā;

semināru un darbnīcu organizēšanā kolēģiem;

diskusiju rosināšanā par digitālās transformācijas stratēģijām skolas attīstībā.

 

Galvenās atziņas un secinājumi:

Mākslīgais intelekts izglītībā nav tikai tehnoloģija, bet arī pedagoģisks rīks, kas jāizmanto ar pārdomātu pieeju.

AI nevar aizstāt skolotāju, bet tas ir vērtīgs palīgs laika resursu pārvaldībā, individualizētā atgriezeniskajā saitē un skolēnu progresa uzraudzībā.

Ilgtermiņā AI ieviešana prasa mērķtiecīgu skolotāju profesionālo pilnveidi un stratēģisku plānošanu skolas līmenī.

Šī profesionālās pilnveides pieredze ne tikai veicināja pedagoga individuālo izaugsmi, bet arī stiprinās mūsu izglītības iestādes spēju sekmīgi ieviest inovatīvas mācību pieejas un pielāgoties mūsdienu izglītības tendencēm. Iegūtie kontakti un zināšanas būs nozīmīgs ieguldījums skolas ilgtermiņa attīstībā un konkurētspējas veicināšanā digitālajā laikmetā.
 

Kultūras pieredze un Nīderlandes mantojuma iepazīšana

Papildus profesionālajai pilnveidei mobilitātes ietvaros bija iespēja padziļināti iepazīt Nīderlandes kultūrvēsturisko mantojumu, pilsētvides risinājumus un sabiedrības dzīvesveidu.

Programmas laikā:

Apmeklējām vēsturiskās dzirnavas, kas simbolizē valsts tehnisko attīstību un kultūras identitāti;

Izbraucām ar kuģīti pa Amsterdamas kanāliem, kas ļāva no cita skatu punkta iepazīt pilsētas unikālo arhitektūru, infrastruktūru un vēsturi;

Iepazinām riteņbraukšanas kultūru – Nīderlande pārsteidz ar velobraucējiem draudzīgu satiksmes sistēmu un vidi;

Apmeklējām Starptautisko Hāgas tribunālu, gūstot ieskatu globālas nozīmes tiesiskajos procesos un cilvēktiesību aizsardzības mehānismos;

Viesojāmies Amsterdamas Mākslas muzejā (Rijksmuseum), kur apskatījām izcilus holandiešu mākslas darbus – Rembranta, Vermeera un citu meistaru gleznas;

Iepazinām Porcelāna muzeja ekspozīciju, kurā atspoguļota amatniecības tradīciju un dizaina attīstība;

Apmeklējām Miniatūro Amsterdamu (Madurodam) – interaktīvu parku, kurā redzami ikoniskākie Nīderlandes arhitektūras un vēstures objekti miniatūrā;

Devāmies uz Roterdamas ostu, kas ir viena no lielākajām Eiropā, kā arī Roterdamas modernā tirgus halli (Markthal) – spilgtu piemēru mūsdienu arhitektūrai un pilsētplānošanai;

Iepazinām Amsterdamas Universitāti, kur guvām priekšstatu par augstākās izglītības sistēmu un starptautisko sadarbību;

Apmeklējām Amsterdamas Botānisko dārzu, kur redzama augiem un vides ilgtspējai veltīta izglītojoša pieeja.

Amsterdamas Universitātē izstaigājām mācību telpas, iepazināmies ar augstākās izglītības darba vidi, kā arī guvām priekšstatu par ilgtspējīgu resursu pārvaldību – īpaši par atkritumu šķirošanu un vides aizsardzības risinājumiem izglītības iestādē;

Šī kultūras pieredze ne tikai paplašināja redzesloku par Nīderlandes sabiedrības vērtībām, vēsturi un inovācijām, bet arī bagātināja profesionālo pieredzi, ko iespējams izmantot mācību saturā un starpkultūru izglītībā. Iegūtās zināšanas un iespaidi veicina ieinteresētību Eiropas kultūrā un dod iespēju integrēt šīs tēmas arī mācību stundās.

Saldus pamatskola ir vieta, kur augt!
 
Informāciju sagatavoja Dace Susekle