Darba vērošana Kiprā

Darba vērošana Kiprā

Saldus pamatskolas direktores vietniece izglītības jomā Gita Leja, matemātikas skolotāja Rudīte Ābola, latviešu un krievu valodas skolotāja Ligita Didze un sākumskolas skolotāja Ieva Andersone no 2025. gada 6. marta līdz 11. martam  piedalījās  “Ēnošana” darbā mobilitātē Erasmus+ programmas (KA121)  projekta Personu mobilitāte mācību nolūkos, Nr. 2024-1-LV01-KA121-SCH-000200440 (“Efektivitāte un ilgtspēja”) Kiprā, Larnakas skolā Gymnasio Faneromenis Larnaca, kurā mācās skolēni no 7.- 9. klasei.

Mobilitātes ietvaros tika iegūtas vispārējas zināšanas par Kipras izglītības sistēmu, tās pakāpēm un Gymnasio Faneromenis piedāvāto mācību programmu.

Ēnošanas laikā bija iespēja apmeklēt skolas pedagogu vadītās mācību stundas, piemērotas dažādiem izglītojamo mācīšanās  līmeņiem-  gan grieķu valodas, gan vēstures, gan reliģijas, gan mājturības, gan matemātikas, mūzikas, gan arī angļu valodas stundas. Mobilitātes laikā skolotājām bija iespēja ēnot Kipras skolotāju stundu darbu, stundu norisi, izmantotās metodes, iepazīt stundu plānojumu atsevišķām klašu grupām, pedagogu darbu ar skolēniem, kuriem ir uzvedības traucējumi. Skolotājas iepazina izglītojamiem izstrādātos mācību līdzekļus un elektronisko mācību līdzekļu piedāvājumu. Mācību grāmatas visā valstī vienotas, ik pēc trīs gadiem tās tiek rediģētas, elektroniskie materiāli tiek nodrošināti caur valsts platformām.

Skolotājas tika iepazīstinātas ar adaptētu programmu migrantu iekļaušanai un integrēšanai mācību procesā. Skolā ir speciāla 2. līmeņa klase, kurā ir īpaša programma grieķu valodas apguvei (migrantu klase). Īpaši vērtīga bija iespēja iepazīties ar praksi, kad vienā klasē vienlaicīgi mācās izglītojamie no dažādām valstīm, ar atšķirīgām valsts valodas prasmēm un mācīšanās vajadzībām, kā arī ar iespējamiem uzvedības un mācību traucējumiem

Skolā darbojas arī speciālās izglītības programmas skolēniem gan ar uzvedības problēmām, gan ar mācīšanās grūtībām un redzes problēmām.  Speciālās izglītības programmas skolēni tiek integrēti vispārizglītojošās klasēs. Īpašais atbalsts skolēniem – laika pagarinājumi, diferencēti uzdevumi, atbrīvojumi no pareizrakstības vērtēšanas,  alternatīvi veidi, kā novērtēt skolēnu zināšanas – projekti u.tml.

Iepazīta arī Kipras kolēģu pieredze par sadarbības plāna izstrādi, kā veiksmīgi iekļaut skolēnus ar uzvedības traucējumiem.

Gymnasio Faneromenis  ir izstrādāts arī plāns izglītojamo veiksmīgas adaptēšanās procesam pārejā no sākumskolas posma ( Latvijā tā  ir 3.-6. klase) uz pamatskolas posmu, kas ir aktuāli arī Saldus pamatskolā, gan pirmo klašu izglītojamo veiksmīgai iekļaušanai izglītības iestādē, gan 5. klašu izglītojamo adaptācijai pamatskolas posmā, gan arī atsevišķu izglītojamo iekļaušanai, kuri pievienojas Saldus pamatskolas kolektīvam dzīvesvietas maiņas, reemigrācijas rezultātā.

 Vizītes ietvaros tika iepazīta Kipras kultūra, tradīcijas, apmeklētas kultūrvēsturiskas vietas. Tāpat bija iespēja no attāluma apskatīt turku okupēto ,,spoku” pilsētu Famagustu, kas līdz 1974. gadam bija viena no attīstītākajām un tūristu apmeklētākajām pilsētām Kiprā. Šīs aktivitātes veicināja redzesloka paplašināšanu un kultūras izpratni Eiropas kontekstā.

Atziņas, secinājumi

  1. Abu valstu izglītības sistēmās ir daudz kopīga gan obligātās izglītības kontekstā, gan mācību stundu vadīšanas metodikā, gan bezmaksas izglītībā. Tomēr Kipras izglītības sistēmā apgūstamās mācību programmas saturs tiek izstrādāts centralizēti, kur mācību materiāli visā valstī ir veidoti pēc viena modeļa, tādejādi tiek skaidri definētas apgūstamā mācību satura robežas. Šāda pieeja atvieglo gan pedagogu darbu, gan izglītojamo iespējamo iekļaušanos citā izglītības iestādē, jo mācību līdzekļu piedāvājums un saturs neatšķiras.
  2. Valdības līmenī ir izstrādāta migrantu iekļaušanas programma, kas mērķtiecīgi veicina izglītojamo iekļaušanos Kipras izglītības sistēmā un kultūrvidē.
  3. Pārdomāti tiek organizēts darbs ar izglītojamiem, kam ir mācību un uzvedības grūtības – izveidota atbalsta komanda, piesaistīti pedagoga palīgi.
  4. Īpašs ieguvums bija Kipras kolēģu pieredze iekļaujošās izglītības jomā – izglītojamo adaptācijas plāns pārejai no vienas izglītības iestādes uz citu, kā arī jaunu izglītojamo sekmīgai integrēšanai skolas vidē.

  Vizītes laikā, tiekoties ar Gymnasio Faneromenis pedagogiem, skolotājas prezentēja gan Latvijas izglītības sistēmu, gan Saldus pamatskolu, kā arī tika plānota turpmākā sadarbība ar  Gymnasio Faneromenis. skolotājiem un skolēniem Erasmus+ programmas ietvaros. 

Prezentāciju par mobilitāti skatīt šeit.

Informāciju sagatavoja Ligita Didze