Mācīties darot – pieredze Vācijā.

Mācīties darot – pieredze Vācijā.

Pavasara brīvlaikā (10. –19.03.2023.) 15 pašpārvaldes jaunieši un 4 skolotājas devās pēc pieredzes uz Vāciju,uz sadarbības partneru skolu – Kopernika ģimnāziju Filipsburgā. Skolotāju mērķis darba vērošanas mobilitātē bija iepazīties ar Vācijas izglītības sistēmu, Kopernika ģimnāzijas pedagogu pieredzi mācību procesa organizēšanā un atbalstīt skolēnus, kuri iejutās vācu skolēnu dzīvē, mācoties kopā ar viesģimenes skolēniem.
Kopernika ģimnāzijā mācās aptuveni 800 skolēni no 5.- 12. klasei. Novērojām vairākas atšķirības: bērni mobilos tālruņus skolā nedrīkst lietot, skolā nav garderobe, līdz ar to skolēni virsdrēbes nēsā līdzi uz stundām un apavus nepārvelk. Skolā nav arī ēdnīca, kurā skolēniem paēst siltas pusdienas, tāpēc skolēni ēd to, ko piedāvā skolas bufete vai arī to, ko sarūpējuši līdzi vecāki. Vaicājot skolas administrācijai, kāpēc skolēniem netiek piedāvātas siltas pusdienas, saņēmām atbildi, ka vecāki nevēlas, lai skolēniem būtu garāka diena, kā arī otrs faktors – vecāku maksātspēja. Katram skolotājam ir nodrošināts savs IPad planšetdators, ar kuru viņš var pieslēgties jebkurā mācību klasē. Katrā mācību klasē ir krīta tāfele, kuru var regulēt un pielāgot tās augstumu atbilstoši skolēnu augumam. Skolas koplietošanas telpu sienas apgleznojuši skolas absolventi. Vecāko klašu skolēniem ir iespēja īrēt skapīšus, kuros glabāt savas privātās mantas.

 

Skolotāji un skolēni vēroja un piedalījās vācu, latīņu, franču un angļu valodas, ekonomikas un politikas, vēstures (stunda notika angļu valodā), medijpratību, reliģijas u.c. mācību stundās. Mācību stundas ilgums ir 45 minūtes. Vācijā ir 6 ballu vērtēšanas sistēma, kur 1 – vislabākā atzīme, bet 6 – vissliktākā. Vācijā bērnus jau no 10 gadu vecuma iesaista vai nu ģimnāzijas izglītības programmā, kas viņus sagatavo abitūrijai, vai pamatskolas izglītības programmā, kur viņus sagatavo, lai tālāk mācītos arodskolās, kur iegūst profesionālās ievirzes izglītību.

Vērojot stundas un sarunājoties ar skolotājiem, uzzinājām, kā viņi veido mācību procesu, kādus akcentus uzsver. Salīdzinājām kopīgo un atšķirīgo viņu un mūsu skolā. Mācību stundās skolotāji izmanto diskusiju metodi, uzdod jautājumus skolēniem par mājas darbiem, izmanto projektoru, tāfeli, mācību grāmatas. Stundās valda mācību atmosfēra. Visi skolēni aktīvi iesaistās stundu darbā, uz jautājumiem atbild izvērsti, veido glītus pierakstus, darba lapas krāj mapēs, raksta uz A4 formāta lapām. Mācību  stundā skolēni atbild, kad skolotājs uzaicina. No 8. klases skolēni mācību procesā drīkst izmantot iPad planšetdatorus, kurus nodrošina vecāki. Skolēni tika sadalīti pa klasēm un piedalījās visās mācību stundās, tādējādi gūstot priekšstatu par vācu skolēnu ikdienu. Mūsu audzēkņi sadraudzējās ar vietējiem jauniešiem un ir pārliecināti, ka vācu vienaudži ir vienkārši un atvērti.

Iepazinām vācu skolotāju pieredzi, izmantotās darba metodes ikdienas darbā.
Uzzinājām par skolas ikdienas dzīvi, stundu sadalījumu, starpbrīžus, noteikumus.

Projekta komanda novadīja latviešu tradīciju vakaru – mācījām tradicionālas latviešu tautas dejas, rotaļas, dziesmas un cienājām ar Latvijā ražotiem produktiem.
Nedēļas laikā apskatījām pilsētas, kuras atradās netālu no Filipsburgas. Iepazinām dažādas pilis, baznīcas, apmeklējām tehnikas muzeju, zoodārzu, suvenīru veikalus. Kopernika ģimnāzijas skolēni mums sagatavoja izzinošas prezentācijas par skolu un Filipsburgu, un vācu kultūru. Tā kā šis bija “zaļais ceļojums”, tad uz Vāciju devāmies ar autobusu un vilcienu, ceļā apskatījām Berlīni, Heidelbergu, Štutgarti. Paldies skolēniem par sagatavotajām ekskursijām, izturību, organizētību un sapratni brīžos, kad viss neizdevās pēc plāna. Šis brauciens bija jauna pieredze un izaicinājums mums visiem, kas noderēs ikviena turpmākajā dzīvē.

Pedagogu sagatavots pārskats par darba vērošanu skatīt šeit.

 

Pavisam drīz, maija otrajā nedēļā, uzņemsim 2 skolotājus un 14 skolēnus no Vācijas Saldus pamatskolā.

Projekta Nr. 2022-1-LV01-KA121-SCH- 000052012 “Mācīties darot”.

 

 

Informāciju apkopoja un sagatavoja: Evita Dureika, Paula Šteina un Dāvis Štromanis