Skolotāji Zviedrijā apgūst Sokrata dialogu

Skolotāji Zviedrijā apgūst Sokrata dialogu

Izveidota sadarbība starp Saldus pamatskolu un Ramsta skolu Zviedrijā

Erasmus+ projekta “Demokrātija un pedagoģija” Personu mobilitāte mācību nolūkos Zviedrijā, Ramsta skolā un Upsalas reģionā noslēdzās ar lielisku ieguvumu – izveidota pedagogu sadarbība. Mobilitātes mērķis bija iepazīt Zviedrijas izglītības sistēmu, pārņemt labo praksi un plānot Saldus pamatskolas un Ramsta skolas turpmāko sadarbību. Uz Upsalu devās skolas direktore Dace Balandīna, sākumskolas skolotāja Egita Semjonova, bibliotekāre, sākumskolas skolotāja Kristīne Novicāne un projektu koordinatore Laima Krasta.

Projekta aktivitātēs vēro mācību stundas un gūst starptautisku pieredzi

Projekta aktivitātes notika kopā ar 3 spāņu skolotājiem, kuri arī bija ieradušies Ramsta skolā uz darba “Ēnošanas” vizīti. Projekta laikā vērotas mācību stundas matemātikā, mūzikā, kokapstrādē, Nelsona teorijas, P4C un Sokrata dialoga mācību stundas amplitūdā no pirmsskolas līdz 6. klasei. Apgūta teorija par 3 metodēm: P4C, Sokrata dialogs, Nelsons. Šīs metodes izspēlētas praktiski, novērotas mācību stundās, kā arī pēc Nelsona metodes novadīta stunda 3. klasē.

Metožu filozofija

Metodes ir balstītas uz filozofiju, kas jau no 6 gadu vecuma māca bērniem kritiski domāt, paust un pamatot viedokli, klausīties citos un pieņemt pārdomātus lēmumus. Katra no trim metodēm ir ar savu pieeju, strukturēta pēc noteiktiem principiem, balstīta noteiktā teorijā. Katra no metodēm ietver virkni noteiktu darbību, kas papildina cita citu, piemēram, Sokrata dialogā ir šādi darbības soļi: pirms nodarbības izlasīt tekstu, pirms dialoga individuāla teksta interpretācija, katram dalībniekam ir jāizvirza savs personīgais un grupas mērķis šai nodarbībai, semināra laikā vadītāja mērķtiecīgi jautājumi, teksta analīze, novērtējot un saistot idejas ar savu pieredzi. Pēc semināra personīgo un grupas mērķu izvērtēšana. Ramsta skolas pedagogi gan mums, gan spāņu skolotājiem, pievienojoties arī zviedru kolēģiem, šo semināru novadīja.

Āra nodarbības jebkādos laikapstākļos

Īpaša bija pieredze, kas tika iegūta, vērojot un piedaloties āra nodarbību dienā pirmsskolai, kas, neskatoties uz ļoti lietainu dienu, netika atcelta (šādas dienas norisi neietekmē laika apstākļi). Āra nodarbībā skolēni apguva sadarbības prasmi, dažādas citas sociālās prasmes, mācījās matemātiku, izmantojot mežā pieejamos materiālus: čiekurus, skujas, akmeņus u.tml.

Mobilitātes pievienotā vērtība

Mobilitātes ietvaros, tiekoties ar direktori, viņas menedžmenta komandu un atbalsta personālu, izzināta Zviedrijas un konkrētās skolas izglītības sistēma, tās laikā arī iepazīts Upsalas un Stokholmas kultūrvēsturiskais mantojums. Pilnveidotas un stiprinātas angļu valodas prasmes saziņā ar uzņemošās skolas skolotājiem, skolēniem un vietējo sabiedrību. Praktizēta moderno tehnoloģiju izmantošana, pārvietojoties un orientējoties svešā vidē.

Mobilitātes laikā gan iegūto zināšanu, gan saņemtās informācijas nozīme ir svarīga, aktuāla un pielietojama mācību procesa organizēšanā skolā. Ar apgūtām 3 metodēm tika iepazīstināti visi skolas pedagogi. Tiek plānots tās pakāpeniski un mērķtiecīgi popularizēt skolā, lai tās tiktu iekļautas mācību procesā nākotnē, jo redzējām praksē, kā tās palīdz skolēnu apmācībā un audzināšanā, īstenojot iekļaujošo izglītību. Ramsta skolas kolektīvs tā direktores Pauliinas Bjorkman vadībā bija izplānojis un noorganizējis mūsu mācības augstā līmenī. Izstrādāts plāns turpmākai sadarbībai – ekspertu uzaicināšanu uz Saldus pamatskolu 2024. gada jūnijā, lai novadītu kursus skolotājiem par P4C un Nelson metodi, kā arī iezīmēta skolēnu grupu apmaiņa un sadarbība nākamajā mācību gadā.

 

Mobilitātes prezentācija skatīt šeit.